Elbe Havelkanaal via Brandenburg naar Genthin

26 september 2013 - Genthin, Duitsland

Het is donderdag 26 september, begon grijs, we worden wakker en het eerste wat we zien zijn grijze tinten en waterdruppels aan de railing. De boot is wat vochtig, echt herfst weer. Het deert ons niet, alles heeft eigen charmes. Na ons ontbijt ruimen we snel op en gooien de trossen los.

We vertrokken 9.15 uur richting Brandenburg. Prachtige rivier de Havel, meanderend met afwisselende ' Seeën' zoals dat hier heet. Slechts een enkel bootje, heerlijk zo alleen op het water. We slaan af richting Elbe-Havelkanaal; de naam geeft het al aan: recht toe recht aan, maar richting Elbe. Voor sluis Wusterwitz moeten we even wachten, het zonnetje breekt door. Heerlijk!

De kapitein heeft de route hiervoor al genoemd. Het is werkelijk prachtig, de rust en ruimte passen ons. Stilte is een groot goed. Gisteren heb ik een fout gemaakt waar ik nu voor boet. Ik stuurde Peter naar de warme bakker...hij KAN GEWOON NIET TOT 2 TELLEN IN ZO'N WINKEL!!! Koffie met gebak dus...mmmmmmm

Gaande weg wordt het toch een beetje fris. We hebben de tent wel dicht en kachel heel iets aan maar Peter krijgt koude voeten. Dat is een naar gevoel en dus begeef ik mij naar de keuken om een lekkere, verse herfstsoep te maken. Pompoensoep met worteltjes, fetakaas, pijnboompitten en zongedroogde tomaatjes. Ze is heerlijk!! De vlammen slaan ons weer uit en zo koersen we verder richting Elbe..

Zoals geschreven er zijn weinig boten maar als we de Brandenburgersluis invaren hebben we toch 3 boten in ons kielzog. De sluiswachter komt naar buiten en vraagt of ik Duits spreek. Als ik ja zeg, geeft hij ons een compliment over de boot. Sehr schon! Nou dat geloven we graag. Dan vertelt hij dat wij zo professioneel de sluis invoeren en aanlegden. Niet zoals die..en hij wijst op de boten achter ons.. Ohhh mijn schoenen zijn te klein, ik loop er de rest van de dag dan ook naast. Hij noemt ons "Profi's" Inmiddels vallen er gaten in de lucht...de zon probeert door te breken...