Dwars door Amsterdam

18 augustus 2016 - Uithoorn, Nederland

Een wat onrustige nacht met veel geklots en gedein, vaak wakker. Maar niet getreurd, het is vakantie. De boot zit onder de ijsselmeervliegjes, dus weer schoonmaken.

We  varen naar Amsterdam, langs Pampus naar het Buiten IJ. Onder de Schelligwouderbrug door naar de Oranjesluizen. Altijd erg druk daar, veel jachtjes die voor de brug wachten en de nodige die ook door de sluis willen. De sluis wordt vol gepropt, we moeten van de steward driedubbel liggen, echter achter ons is een paar bootjes die zeker 10 meter achter ons vast leggen, duidelijk oude lui, zij aan het roer, hij niet begrijpend op het voordek met een lijntje in zijn hand. Nou ja heb erg geen probleem mee, maar de steward had hier wat duidelijker kunnen optreden. Varen nu over het IJ, mooi gezicht en het weer is ook nog fantastisch. Dan slaan we af naar bakboord onder de Oosterdoksdraaibrug door en varen langs het Nemo en scheepvaartmuseum. Ook de Kortjewantbrug kunnen we met gestreken mast nemen, daarna zal er gedraaid moeten worden. Wachten op de  brugwachter, bellen en marifoon geeft geen soulaas, na 20 min komt er een vrouwelijke geuniformeerde brugwachter aan lopen.  Vraag haar of het gaat lukken? Nou hoe hoog is uw schip? 3,50 meter. Nee, ik bedoel maximaal, dus alles demontabel naar beneden. Dat is dus de tent en ramen plat. Want volgens het BPR= binnenvaart politie reglement, legt ze uit, mogen zij alleen draaien voor schepen welke niet kunnen passeren. Wij zouden de tent moeten afbreken en onder de vaste bruggen doormieten gaan. Daar hebben we natuurlijk geen zin in, boel werk. Na enig heen en weer geargumenteer, gaat zij overstag en draait de volgende 4 bruggen voor ons. Zo varen we over de Nieuwe Herengracht, langs de Hortus en Hermitage naar de Amstel. Ook daar moet de Magerebrug voor ons draaien. Een en ander geeft veel bekijks en touristen maken foto's. Leuke attractie voor de stad lijkt ons, dus waarom, moeilijk doen over bruggen draaien? Varen verder heerlijk rustig in het zonnetje over de Amstel, langs Carre en Amstelhotel. Prachtig zo van het water. De Amstel is een fraaie bochtige rivier. We laten  e stad achter ons en komen  langs begraafplaats Zorgvliet. Fraaie woonboten en mooie statige huizen langs de rivier, veel fietsers. De hoofdstad houdt zomaar op en varen door weidelandschap. Langs Ouderkerk aan de Amstel , Nes aan de Amstel naar Uithoorn. Hier even boodschapprn inslaan en dan iets terug om langs de Amstel een ligplek te nemen. Vrij met mooi uitzicht over weidelandschap. Morgen richting Leiden.l