Zondag

16 augustus 2015 - Halle, België

Wat later weg, het is zondag. Na een dag alleen maar regen in Brussel, nu weer zon. De havenmeester informeert voor ons naar de evt. stremming van de oude liften in het Centrumkanaal waar we overmorgen door gaan. Maar deze antieke scheepsliften vallen nogal eens uit. Helaas blijkt dit nu ook het geval. Maar goed eerst richting het hellendvlak van Ronquière. Hier vaar je een grote bak in, welke over een rails de heuvel op getrokken wordt, (73 mtr hoog) een hele belevenis lijkt mij. Dit is gemaakt om zo een groot aantal sluizen te voorkomen. Door Brussel vaar je in een kanaal, vrij smal, mag niet hard varen. We hebben 2 sluizen in de stad met bijna 4 mtr verval, we varen omhoog. Behoorlijk veel turbulentie in de sluis, de sluiswachter helpt de lijnen aanpakken. Na Brussel nog 3 sluizen, zonder hulp, maar we zijn goed op elkaar ingespeeld, alles vlot, behalve als ik bij uitvaren vergeet dat ik maar 1 motor aan heb en de boot naar de wal trekt. Het duurt even voor ik het door heb, ondertussen geeft ik meer gas in de veronderstelling op twee motoren te varen, maar het gaat dus mis. Gelukkig vangen de stootwillen de schade op en komen we goed en ongehavend uit de sluis. Straks maar een kaarsje branden voor de zwarte Madonna in de Martins basiliek in Halle. Hier liggen we nu, prachtige kerk, ook schitterend gerestaureerd. Kunnen ze hier goed in België.