Naar de Sambre

21 augustus 2015 - Auvelais, België

We gaan nog steeds bergopwaarts, richting Charleroi, een stad met veel industrie, met name ijzer. Na 3 sluizen varen we Charleroi binnen, kale roestige industrie omgeving. We draaien naar bakboord de Sambre op. Er komt ons een slepertje tegemoet, vaart recht op ons af, wij houden zoals gebruikelijk stuurboord wal, ik toeter en besluit, zoals een goed stuurman betaamt, naar bakboord uit te wijken, uitdrukkingen bedenkend welke verbleken bij kapitein Haddock! De stuurman van de sleper springt wild op uit zijn stuurhut en roept ons toe:" aux Sambre on y va à gauche!!! Nou dat is raar, nooit gelezen en geen borden welke dat aan duiden. Maar goed weer een ervaring rijker. We houden dus maar bakboord aan, doch er komen geen tegenliggers. De omgeving klaart op, heuvels dienen zich aan, de sluizen gaan vlot, we varen met 3 andere bootje op en samen door de sluizen. Sluis Auvelais blijkt al een dag defect, de sluisdeur gaat niet geheel open, er blijkt een doos klem te zitten. Gelukkig zijn de duikers net gearriveerd en wordt het probleem nu vlot verholpen, na een half uurtje kunnen we er met z'n allen in. We gaan aan de kade liggen, op 300 meter is de Lidl.

8 uur varen