De eerste dag

2 augustus 2015 - Tollebeek, Nederland

We hebben afgesproken de vaardagen bijtijds op te staan, dus de wekker om half acht en dan na een of twee maal snooze eruit. Zo gezegd zo gedaan, douchen en havermout pap als ontbijt. Mooi weer, zon op het voordek, dus daar lekker gezeten. Nog even de krant en koffie en dan alles klaarmaken voor de afvaart. Navigatieprogramma op de pc starten, GPS aansluiten, alles via WiFi naar de Ipad welke bij de stuurstand ligt. Vandaag via Woudsend, Sloten, de sluis bij Lemmer. Toch maar besloten door de Noordoostpolder te gaan. Dus daar weer door sluis naar binnen. Bootje met Duits gezin ging voor ons in de sluis, blijkbaar de eerste keer, want het ging niet best, vader aan het roer een beetje met de motor proberen te corrigeren, werkte alles letterlijk van de wal in de sloot, "Die Mutti " snapte er ook niets van, bond de boot ongeveer vast, werd door de sluiswachter gesommeerd de lijn langs de glijstang te doen, maar ze snapte er niets van. Zoonlief wist het ook niet meer en zo krijg je dat ieder tegen elkaar schreeuwt en het niet goed gaat.
Altijd vermakelijk in de sluis, maar ook een beetje pijnlijk. Rustige vaart door de polder langs Emmeloord en nu rust in de Nagelervaart voor Urk. Lekker even de benen horizontaal en daarna door mij gekookt en lekker in het zonnetje op dek gegeten.
Straks kijken wat de route morgen brengt, via Urk, Ketelmeer en Randmeren.
Vandaag 47 kilometer en 6,5 uur gevaren.