terug de Elbe op

1 september 2013 - Neu Darchau, Duitsland

Zondag 1september pakken we ons boeltje weer op. Eerst maar weer de wierpotten controleren. We doen een zielige ontdekking....een dood visje. Arm diertje. Onder grote belangstelling van de poezen worden de potten geschoond. Het visje krijgen ze niet!

We varen nu de Elbe terug, stroomopwaarts. Dat scheelt nogal in tempo. Gelukkig hebben we wel wind mee, behoorlijke wind mee. Een zeilbootje slaat om. Ze redden zich...jonge lui! Leuk. Een speedboat met jonge mensen scheurt aan bakboard langszij. Voorop zit een meisje, ze lacht en geniet, de jongens sturen , hard en stoer. Heerlijke energie, jong, vrij, onbezorgd. Af en toe zie je iets van de scheiding tussen de destijds DDR en WDR. Stille getuigen van een verscheurd land.

In het haventje van Neu Darchau zoeken we een plekje voor de nacht. Voor dit haventje zijn wij a-sociaal groot maar aan de kopse kant van de steiger wurmen we ons er toch in en liggen goed. Liggeld 9 euro!!! Hoe goedkoop.