Sluis Meppen

19 augustus 2013 - Meppen, Duitsland

In Ter Apel werd gefilmd door omroep Drenthe over de Veenroute. Wij hadden een gesprek met de dame die tijdens een vaartocht zou worden gevolgd. Heel leuk mens. Zij liet haar hondje uit, wij
onze poezen! We haalden boodschappen en vetrokken toen richting Duitsland. Innig dankbaar voor de hulp van de haven meester. Onze werf kon geen elektra tekening overleggen!!

Dan gaan we Duitsland in. Ik plaats een kleine Duitse vlag, conform voorschrift aan stuurboordzijde van de mast. de eerste sluis staat open maar is nog wel een manoeuvreer kunstje, Peter doet het perfect, vertrouwd op de informatie die ik geef. team work!!
We varen via het Haren-Ruttenbrock kanaal. De bruggen gaan gesmeerd voor ons open, kan Nederland van leren. Zonder echt vaart te minderen varen we door. Dan gaan het Dortmund-Emskanaal op. De sluiswachter praat ons bij over de laatste informatie over de stakingen onder brug-en sluiswachters. Hij waarschuuwt "bij uitvaren boot van re" en dat is een BOOT en die vaart hard. Goed achterom kijken dus en zn via mobilofoon contact maken "ziet u mij?" Advies van de man van het kadaster, altijd beurtschipper geweest.

De eerste grote sluis Hüntel gaat goed, op 1 punt aan de sluiswand vast met twee lijnen en motor aan gehouden. Sluis Meppen moeten we even wachten, Debby gaat alvast Bami koken. na 30 minuten lichten op groen, grote sluis, we liggen alleen, 7,5 meter omhoog. We rusten voor de oude sluis en eten de bami op

Peter neemt de poezen mee op ontdekkingstocht. Ze genieten. De stakingen storen ons ten dele, sluizen draaien maar tot 13.00 uur of niet. We doen het er maar mee. Genieten kun je op vele manieren.