Neustadt Glewe

3 september 2013 - Neustadt-Glewe, Duitsland

Wij varen weer. Trapje op zullen we maar zeggen. Het is droog en niet droog. Het geeft een prachtig mystiek landschap. Je kunt je voorstellen hoe vroeger hier de "witte wieve" zagen zweven. Het is stil, mooie paarse mint bloeit, zonnebloemen het en der, solidago, her en der nog een waterlelie, koeien in de wei. Vredig.

We liggen in Neustadt, met of zonder t. Na de nodige zelfbedieningssluizen willen we aan de voet van een prachtige burcht aanmeren. Lukt niet. Wat we ook doen, we komen niet aan de kant. Dan ontdekken we dat er om ons nog onbekende reden een krachtige stroom staat die de boot afhoud. De beste stuurman staat aan wal, een zichzelf aanbiedende betweter die mij alle kanten wil op commanderen. Ik luister daar nooit naar, heb mijn eigen taken en verantwoordelijk heden. Hij bleef maar commanderen. Toen zei ik "ik kan maar 1 kapitein dienen en die staat op het schip aan het roer" hij snapte de boodschap! 's avonds lekker ijsje bij Eiscafé Rudolfo.

De volgende dag woensdag 4 september bootschappen bij de Lidl en water tanken bij de haven a 2 euro, afzetters die Ossies . varen we met veel plezier verder door de Muritz Elde Wasserstrasse weer op en gaan voor Schwerin. Bij de splitsing gaan we li af op het Storkanaal richting Schwerinnen Innensee. Bij de hefbrug van Platte even 60 min wachten voor d brug
Prachtige landschappen, eenvoudige, maar liefdevol ingerichte dorpen. In het water zwemt een waterslang, een kleintje. Als Schwerin in zicht komt betovert het meer en het Slot ons. Hendrik van Mecklenburg, gemaal van koningin Wilhelmina kwam hier vandaan. 365 torentjes, meeste met deken van goud. Het is fantastisch.
We douchen en gaan aan wal een glaasje drinken en een hapje eten. Een koor zingt mooie liederen onder begeleiding van o.a. een accordeon. Prachtig, echt vakantie. KAbeltjes voor de Ipad gekocht bij de Media Markt