Parijs est sur la Seine

8 augustus 2017 - Paris, Frankrijk

Na een nacht voor de sluis van Chatou gelegen te hebben, varen we direct na vertrek de sluis in. We worden even later in de sluis vergezeld door een rivierboot uit Basel, groot, recht en lang. Past net langs ons. Vult bijna de hele sluis. We kijken zo de hutten van de gasten naar binnen, de passagiers op het dek groeten vriendelijk. De Seine is nog steeds rustig, af en toe een beroeps, maar in feite varen we alleen. Langs de oevers een en al woonarken in alle soorten en maten, mooi en lelijk. De Seine maakt een behoorlijke slinger door Parijs, na 3 uur varen komen we  door sluis Surennes. Ook groot en de sluiswachter raadt ons aan achterin de sluis te liggen. Niet verkeerd want er komt heel wat water uit de verte naar ons toe, maar we blijven mooi strak langs de kant, wel op de motor. Een andere Belgische jachtje houdt het niet en komt dwars op de kade in de sluis.
Op een gegeven moment komt de Eiffeltoren in zicht, dan weet je dat Le Cité gaat komen. Het wordt nu leuk, veel mooie bruggen, een en al rondvaartboot, maken veel deining. Je kijkt je ogen uit naar al het moois op de wal. Ile de la cité met Notre Dame, Louvre, musée d' Orsay etc veel indrukken, best vermoeiend. Vlak na Ile de la Cité is de ingang naar onze haven. Ik roep de havenmeester op via marifoon en hij draait de sluis voor ons. De sluis ligt vol, maar dan ook vol met afval. Groot verval, omhoog. Dan rust en naar onze plek. We zijn er en hebben het plan 4 nachten te blijven. We liggen in het Bassin Arsenaal, na de bestorming en deels vernieling van de Bastille werd de diepe greppel die voor de Bastille lag, verder uitgegraven tot Bassin met aansluiting  op de Seine..historie dus Liberté, Egalité et Fraternité.

1. Anna wijtmans:
    9 augustus 2017
    Ik zal niet zeggen "thuiskomst", maar wel een ouwe getrouwe.

Wat ik me afvraag, die ligplaatsen in al die havens, vraag je die van te voren aan en weet de havenmeester dan waar je mag liggen?