Laatste vaardag Frankrijk

2 september 2017 - Givet, Frankrijk

Vannacht werd ik wakker en ben naar buiten gegaan. De kade van Fumay was stil, de oude straatlantaarns nog met gloeilampen, verlichtten de muren pleksgewijs, het geheel gaf een aparte sfeer, beetje Jack de Ripper-like De huizen met de blinden dicht. Je zou je kunnen voorstellen dat een donker figuur dicht langs de muren zich uit de voeten zou maken. Toch was het vredig.

Na het ontbijt wilde ik erg graag het dorp in om er een indruk van te krijgen, het sprak mij aan, ik had een gevoel dat dat goed zou zijn en als ik het niet zou doen, er later een gevoel van gemis aan zou overhouden. Het is inderdaad een erg leuk, schilderachtig dorpje, gelegen tegen de berg met kleine omhooglopende straatjes en huisjes van leisteen. De huizen in de oplopende straten hebben een trap naar de voordeur. Een indrukwekkende kerk opgetrokken uit geel zandsteen, met spitse toren, centraal tussen de kleine huisjes. Ik zou me er thuis kunnen voelen.

Om 11 uur varen wij weg, het is nog mooi weer, maar er is regen voorspeld. Als gewoonlijk geen boot te bekennen, de sluisjes, naar beneden, gaan vlot.  We hebben inmiddels veel van de, op het kanaal van de Ardennen opgebouwde hoogte, weer gebruikt. We passeren sluis Mouyon, nr 56, waarvan wij tot voor kort dachten dat die pas aanstaande dinsdag weer open zou gaan. Dat werd in ieder geval zo aangegeven in mijn navigatie programma ( pcnavigo)  Sinds eind juli is de Maas een tijd dicht geweest vanwege laag waterstand. Deze stremming werd opgeheven, maar sluis 56 bleef in mijn programma als gestremd aangegeven. Een  sluiswachter op kanaal van de Ardennen welke ons de transponder voor de sluizen overhandigde, zei echter dat de betreffende sluis gewoon open was. Foutje van het programma blijkbaar, dus wel even een mailtje daar naar toe gestuurd. " ja dat was inderdaad niet correct, meteen hersteld"  Gelukkig hebben we geen ingrijpende beslissingen genomen op grond ban die melding, we hadden bv kunnen besluiten de route te veranderen.

Vandaag de laatste tunnel van Ham, smal en donker. 2 jaar geleden werden de twee sluizen voor en na de tunnel nog bediend, nu echter geen personeel meer maar met video bewaking. Zeker voor bootjes die omhoog gaan een nadeel, want de sluiswachter kon nog je lijn aannemen. Als je bijna 3 meter omhoog moet, is het best lastig je lijn daarboven om de bolder te krijgen, zeker omdat er geen muurbolders zijn.

Bij Givet aangekomen, maken we een zachte landing. Twee jaar geleden ook gelegen. Toen zelfs nog een hele dag gebleven omdat het zo regende. Even siësta houden en dan dineren bij MacDonalds!

1. Anna wijtmans:
    2 september 2017
    Hoe had pcnavigo kunnen weten dat de sluis open was, als het niet is doorgegeven? Jij was waarschijnlijk de eerste die er melding van maakte. heb je weer een goede daad gedaan.