Auf wiedersehen Berlin

24 september 2013 - Berlijn, Duitsland

Dinsdag 24 september..
Helaas gaat Martijn ons verlaten, met de trein terug naar Oranienburg alwaar onze auto staat. Als hij van boord is gooien wij de trossen los en varen terug langs de Reichstag en regeringsgebouwen verder de Spree af. Wat is Berlijn toch mooi... En steeds weer de fantastische oplossing tussen oude en nieuwe gebouwen. Just love it!! De dag is grijs begonnen en al snel valt de regen..,eerst wat miezerig maar gaande weg steeds harder. Leuk als jouw taken zich aan dek bevinden....Ik maak van nood een deugd en schrob ons flexteak dek. De regen helpt mee met naspoelen. Mooi schoon is niet lelijk. We passeren wat sluizen en de meest mooie (oude glorie) bruggen. Langs de oever van de Spree zie je aan de oude Oostelijke zijde prachtige zitjes langs het water, gemaakt van zaken die voor handen waren, het heeft een sfeer van vagebond's en nomaden. ik ben daar gek op en geniet van al die excentrieke
optrekjes.  We slaan af het Teltowkanaal op.

Zoals ik al schreef weet Berlijn zich als geen ander te herbouwen. De vereniging van Oost en West Duitsland gaf een enorme taak aan West Duitsland om het Oostelijke gedeelte mee te nemen in ontwikkeling, het was oud, arm en verwaarloosd. Hier zie je bv zo'n mooie oplossing om een pand een moderner uiterlijk te geven, alsmede het woongenot te vergroten.

En zo zien we allerlei mooie zaken. Tegen valt soms met bakken, maar ons deert het niet. Ik bak een chocolade/appel/zonnepitten cake, heerlijk. We genieten van de rust, de vrijheid, de schoonheid. Life is good!
Dan besluiten we voor anker te gaan op de Stölpchen See. vlakbij de Glienicker brug.
 Ben ik dol op. We vinden een mooi plekje. Overtuig je zelf. En met uitzicht op de Glienicker Brucke waar vroeger de uitwisselingen tussen Oost en West gevangenen/spionnen plaats vonden. Wat een historische plek!!