23 September 2013, dag Berlijn

23 september 2013 - Berlijn, Duitsland

Maandag 23 september. Na ontbijt smeden we plannen, eerst de boot naar een andere plek: Tiergarten.  Wat willen we zien. Medisch Historisch Museum wil Martijn graag naar toe. Peter en ik kennen het al. Blijkt gesloten op maandag. Bauhaus museum willen we alle 3. Ok. Museum v.h. Terreur willen we ook alle 3.
We gooien de trossen weer los, 24 uur max voor een ligplek. Een stukje verder op meren we aan. Dan gaan we de stad in. Eerst naar Bauhaus. I.v.m. De verkiezingen is het bij het CDU hoofdkantoor een compleet gekkenhuis, een en al tv stations e.d. Want de leider van Europa draagt een broek! Tien ze Bondskanselier werd waren we in Berlijn en nu met haar verkiezing weer! Gratuliere Angela!

In het Bauhaus Museum val ik weer voor mijn oude liefde. Prachtige stijl en visie. Wel een beetje veel en drammerige suposten. Maar ach..
Daarna wandelen we naar het Sony centre en laven ons aan een hamburger en wat drinken. Martijn neemt een Mass, 1liter bier in een pull. Hij wil die pull graag. Ik vraag de ober..5 euro. Heb hem op onze whiskycruise ook al een bierglas gekocht in Schotland in een kroeg..bedel bij de ober..geen korting. Blijkt hij ze niet per stuk te kunnen verkopen, krijg ik hem toch voor niets, sjouw de rest v.d dag met dat kreng in mijn tas!
Daarna naar het Museum van het Terreur. Dit is een museum over de geschiedenis van Duitsland vanaf ongeveer 1933. De aanloop van de Nationaal Socialisten, de (angst) terreur in eigen land, de concentratie kampen voor eigen inwoners, de aanval op Polen, Rusland, de Wannsee conferentie en alles wat daarna nog volgde tm het verlies v.d oorlog. Wurgend!
Beklemmend. Hoe die wurggreep het Duitse volk en andere volkeren steeds verder afkneep. Binnen een jaar hadden ze heel Duitsland zo bang dat niemand meer iets durfde te zeggen. Massaal zwijgen. Daarna naar de Brandenburger Tor met op de achtergrond de Overwinningszuil.
Kennedy sprak bij de B.Tor en Obama bij de zuil. Daar tussen ligt Unter den Linden, waar de parades werden gehouden.
Ik ben moe van al het lopen, we drinken koffie en gaan naar huis(boot) Ik merk dat ik blij ben dat ze er nog ligt!!!!  Thuis..poezen..heerlijk!