Terug op eigen bodem

5 september 2017 - Maastricht, Nederland

We varen vandaag door Luik. Het weer is weer aangenaam. Aanvankelijk heel veel industrie en mijnbouw bedrijven. Erg rommelig en vies. Veel bedrijven lijken ook niet actief meer. De doorvaart door de stad Luik zelf valt mij teguen, geen mooie huizen langs de kades, zoals in Amsterdam bv. Hier lelijke strakke saaie flats, bouw van vlak na de oorlog, slecht een enkel stukje waar nog originele huisjes staan. Mogelijk dat de oorlog veel heeft weggevaagd en er daarna snel goedkoop is gebouwd. Vlak voor de grens is sluis Lanaye, een groot complex met 4 sluizen. Het verval is fors, we gaan inderdaad naar de 'lage landen' 14 meter naar beneden. Tjonge, wat een immense bak water, als je erin ligt merk je nauwelijks dat je in een sluis ligt. Gelukkig zijn er glijbolders, dat maakt het een stuk eenvoudiger om dit hoogte verschil te overbruggen. Na de sluis is het nog een klein stukje naar Maastricht. We leggen aan bij de Servaasbrug. Terug in Nederland,  we drinken er een glaasje op, maar zeker nog niet thuis, nog wel 6 dagen varen naar Friesland. Bovendien moeten we langs de werf voor de herstel werkzaamheden. Hopelijk kan dit vlot gebeuren.
S avonds lekker naar de stad, terrasje aan het Vrijthof, lekker hapje gegeten.