Wat een schitterende dag

3 september 2017 - Namur, België

Vanochtend trokde nevel over het water, zoals dat alleen in september kan. Fijne witte nevel trekt in slierten over de Maas, op en neer gaande bewegingen makend, dansend zou je kunnen zeggen. De zon is ook nog in nevelen gehuld, maar je weet dat die door gaat breken en ook de nevel over het water zal doen verdwijnen. Opvallend altijd dat in september het weer zo anders is, s ochtends een stuk koeler met vaak een heldere lucht. Zo ook vandaag, de herfst tekent zich al af, de bossen op de hellingen zie je al verkleuren, meer geel en bruin tinten, niet meer alleen groen.
De herfst is het jaargetij met de uitbundige, rijpe kleuren; het voorjaar daarentegen, ook zo mooi, met de meer tere jonge kleuren.
We varen een mooie dag tegemoet, adieu Frankrijk. Zodra we in België zijn wordt het landschap bijzonder mooi, de Maas meanderend tussen bergen en hellingen, prachtige huizen langs de oever, je kijkt je ogen uit, echt juweeltjes. Het lijkt hier veel meer te leven, meer mensen, meer activiteiten langs het water, meer watersport en bootjes, echt leuk. Om de 5 kilometer hebben we een sluis, dus elke half uur. Ook die zijn veel ruimer en prettiger dan de franse. Dinant met zijn citadel hoog op de berg zien we langs komen, we zijn er twee jaar geleden op geweest. Zo passeren nog enkele bekende punten van de vorige reis. Omdat het zo lekker mooi vaart, het weer prachtig is varen we door tot Namen. Ook voor ons en bekend plekje, mijn blog 2 jaar geleden had als titel: l' Amour in Namur. Dus .....

1. Anna wijtmans:
    4 september 2017
    Voor mij is het een ietsepietsie langer geleden dat ik op de citadel heb gestaan. Ik schat zo'n 60 jaar ongeveer. Toch staat Dinant me nog helder bij. Leuke plaats.