Randmeren

17 augustus 2016 - Muiden, Nederland

Nachtje voor anker gelegen bij Zeewolde. S nachts gaan we , als we wakker zijn, wel even kijken of we nog op de plek liggen. We hebben een paar keer meegemaakt dat het anker is gaan krabben en we s ochtends op een heel andere plaats lagen dan toen we gingen slapen. Dat is niet leuk, vorig jaar werden we bij Zeewolde wakker lagen we in de vaargeul! Na een lekker ontbijt op het achterdek in het zonnetje, maken we de wierpotten schoon. Geen overbodige luxe, vol eendenkroos. Het anker wordt gelicht en we varen weg richting Amsterdam, dit zullen we niet halen, is te ver. De boot als gewoonlijk even schoonmaken en Debby maakt het achterdek schoon, de flexteak wordt wat groezelig en een boot hoort netjes schoon en opgeruimd te zijn. Sluis Nijkerk , een'  bottlenek' in de Randmeren, is druk, er liggen al 9 boten te wachten en we varen er met een stel naar toe. We moeten even wachten tot de sluis klaar is, forse wind van achter , dat is dus best lastig manoevreren met al die bootjes rondom. Licht op groen en een ieder wil naar binnen, dat geeft het beeld van spermtozoën bij een eicel. Gelukkig zijn er stewards die de zaak begeleiden en worden we nog als laatste naar binnen geloodst. Als profi  varen we binnen en leggen netjes aan, de steward is verheugd. Prijst ons om de boot en de fraai opgerolde trossen ( thanx to Debby). Een foto hiervan naar Facebook van Rijkswaterstaat gestuurd. Hiervoor worden wenetjes bedankt. Wie weet zien we hem terug op hun pagina.

Dan door langs Huizen en Almere, bekend water dat je ook ziet als je via de A1 naar Amsterdam rijdt. Onder de Hollandsebrug door en dan naar Muiden. We besluiten buitengaats voor anker te gaan. Even horizontaal met de beentjes en dan lekker koken.