On the road again

18 augustus 2017 - Saint-Jean-les-Deux-Jumeaux, Frankrijk

Stuurmechanisme weer in orde, dus we kunnen weer. Wekker kwart over zeven. Douchen, ontbijten, opruimen en alles in orde voor de afvaart. Wierpotten nog even schoonmaken en zien we: water in de boot, meer dan een beetje. Wat nou weer....
Blijkt de koudwater koppeling bij de boiler te druppelen. Aandraaien verhelpt het niet, we worden er wel een beetje radeloos van, steeds weer wat. Kan het kwaad, niet direct, maar als de koppeling verder los gaat hebben we geen water meer aan boord. Water uit de boot gepompt, de monteur van gister gebeld, is al op zijn terugreis. 15 km verderop in Meaux is een botenbedrijf. Daar maar eens kijken. We varen wat bedrukt weg, het weer is al net zo. Het stuurwiel doet het wel, maar is duidelijk anders dan tevoren, minder vast, moet veel meer corrigeren, dus wat meer slingerend varen. Paar sluizen en tunnel van Chalifert ( 300 mtr) verloopt vlot. Na de sluis van Meaux zien we het jachtbedrijf en leggen aan. De jongens die ik aanspreek melden dat het lunchtijd is; half een zijn ze weer beschikbaar. Tja, zo gaat dat, zou zelf anders gereageerd hebben. Na lunchtijd krijg ik de baas te spreken en laat hem een flimpje op mijn mobiel zien met het probleem, das makkelijker dan in het frans uitleggen. Met een half uurtje heeft hij het opgelost. Fijn, maar je vreest al weer een volgend probleem, het vertrouwen in de boot is wel geschaad. Maar goed, moed houden en proberen te genieten van het goede en mooie. De Marne is fraai, rustig. Komen we bij sluis nr 11, met vlak naast de invaart van de sluis de waterstuw. Zoals altijd gaat een sluis op een rivier gepaard met een stuw, alleen deze stuw ligt echt naast de sluis en geeft veel stromingen. En ja hoor op het moment dat ik net recht voor de sluis lig, krijgt de boot een ziep en dreig ik de kant in te gaan. Vol gas achteruit is de enige optie sn het lukt de boot weer onder controle te krijgen. Opnieuw de sluis aanvaren en met stuurmanskunst lukt het recht in de sluis te komen, de re motor in de vooruit en met de linker in de achteruit blijft de boot met de boeg recht.
Lastige situaties waar stroming de boot pakt, daar heb je weinig grip op.
We varen een flink stuk door en leggen uiteindelijk na zessen aan voor sluis Saint Jean aan een flonder. Morgen als eerste de sluis door, ik zie dat de stuw ook hier naast de ingang ligt, dus opletten geblazen.

1. Anja:
    18 augustus 2017
    Mooi verhaal. Nu probleemloos verder en genieten van het avontuur.
  2. Anna wijtmans:
    18 augustus 2017
    Dat had je je toch anders voorgesteld, denk ik zo. Je moet maar
    denken : een ongeluk komt nooit alleen, maar bestaat uit drieën, dus nu heb je het allemaal achter de rug. Goede vaart dus en behouden thuiskomst.