Gent

23 juli 2017 - Gent, België

We kunnen zondag pas rond half twee vertrekken naar Gent i.v.m het tij. Waar we liggen is het ruim twee uur na Antwerpen laag water (11.15 uur LW) . Wat langer uitslapen past ook wel op zondag. Rustig ochtendje met wat lezen na het ontbijt. Nog even de route bekijken en ook voor de dagen erna inlezen. Het water staat behoorlijk laag, de Schelde toont een stuk smaller en aan de oevers valt de modder grond in een brede rand droog. Net als we wegvaren begint het te stortregenen, flinke buien. Goed midden van de rivier aanhouden en buitenbochten, liever niet op een bank lopen. We worden ingehaald door een Smelne vlet, zwitserse vlag , uit Basel. Als we sluis Merelbeke voor Gent aanroepen, is de sluiswachter zo vriendelijk de zojuist gesloten sluisdeur weer voor ons te openen. In de sluis ligt ook de Zwitser, dus hij heeft niets gewonnen met zijn haast. Na de sluis stuurboord richting de stad, smalle vaartjes, altijd leuk een stad in of door te varen. Plan was naar de Portum Ganda jachthaven te gaan, maar nu blijkt het sluisje daarvoor niet op zondag te schutten. Ik had het nog opgezocht op de website. Dus enige verwarring, een stukje terug varen andere route door de stad en naar een andere jachthaven. Hier is een mooie plek voor ons, net vrij gekomen, hartje centrum, dus al met al zeer tevreden. Twee nachtjes, morgen statten.