Dagje Reims

23 augustus 2017 - Reims, Frankrijk

Vandaag, dinsdag, gaan we Reims verder bekijken, de kathedraal en museum Tau. Dat is het paleis van de bisschop van Reims, waar nu alle schatten en beelden van de kathedraal staan. De ochtend wordt aan boord doorgebracht. We bespreken ook een rondleiding door de kathedraal. Het museum bevat onder andere beeldhouwerken welke van de kathedraal zijn verwijderd en vervangen door replica's. Wat de Kathedraal bijzonder maakt is haar Engelen, bekend vanwege hun gracieuze glimlach. Kenner noemen haar wel de kathedraal van de Engelen. Bij de ingang staat de beroemde Engel met de  Glimlach, tijdens de WWI kreeg zij werd zij onthoofd door een brandende balk en haar hoofd viel in een twintigtal stukken. Een geestelijk sloeg ze op en later werden ze met behulp van een aanwezig afgietsel weer in elkaar gezet, in 1926 werd het hoofd weer terugplaatst
De rondleiding is leuk, eerst klimmen we in de noord toren, 249 treden omhoog tot 80 meter. Vandaar worden we hoog rondgeleid, door de dakgoten NB,  en kijken buiten over de balustrade. Ook de dakkonstructie welke na de brand in WO 1 gerenoveerd is , krijgen we te zien. . Heel bijzonder daar boven in de kathedraal te lopen, kom je normaal niet.

De Kathedraal is 4 x gebouwd . Door branden verwoest, de laatste keer door vijandelijk Duits artillerie geweld tijdens de 1e wereld oorlog, waarvoor excuses zijn aangeboden en grote, moderne (m.i. Foeilelijke) glas in loodramen zijn aangeboden.
Dit dakbeschot is gemaakt uit gewapend beton en volgt de houten constructie van vroeger, wegende 1200 ton en een immens loden dak wegende 400 ton. Tussen de twee torens in staan diverse beelden opgesteld, het blijkt de locatie te zijn waar vroeger klokken hingen....de beelden bleken na restauratie van de torens niet op hun nieuwe plek te passen, dus werden de gekopieerd op passend formaat. Tijdens de laatste brand viel "Antoinette" de grootste klok, naar beneden en zie de schade op vloer die zij toebracht. Alle zegen komt dus niet van boven.

Terug aan boord maken we een broodje gezond, lekker en makkelijk. S avonds 19 uur is de mis, even zoeken in welk deel die gehouden wordt, blijkt in de Chagal kapel. Geheel in het frans, moeilijk te volgen, maar bekende rituelen zijn wel duidelijk. Wat opvalt is de nederigheid van veel van de kerkgangers, veel op de knielen knielend voor de priester en het altaar. Dat spreekt mij nooit zo aan.S avonds 10a uur ga ik nog naar de lichtshow welke op de kathedraal wordt geprojecteerd, erg mooi.